Článek se seznamu: [ Obecné návody ] |
Vysvětlení pojmů kolem domén, řešení problémů
V poslední době se množí dotazy na to, co to je doména, proč se platí
zvlášť doména, zvlášť hosting a případně každé někomu jinému, jak je to
s převody domén.... a
proč je vše kolem toho takové "složité".Tímto článečkem se pokusím zjednodušeně vysvětlit to základní. Problematika provazuje několik věcí, proto to vezmeme postupně.
Předesílám však důležitou věc: kdo má potřebu číst tento text, ten by do nastavení DNS a do převodů mezi registrátory neměl aktivně zasahovat a měl by to nechat na administrátorovi se znalostmi a zkušenostmi. Text není návodem; jen odpovídá na nejčastější otázky.
1) Co adresy znamenají
Adresa (www.nazev.cz) je jen lidské vyjádření IP adresy serveru. O "překlad" na IP adresu serveru se stará služba DNS, kterou vaší síti poskytuje Váš poskytovatel internetu; bez této služby by internet nefungoval.
Aby vše mohlo fungovat, jsou potřeba dvě věci:
a) nějaký systém v názvů (viz bod 2)
b) správně nastavené DNS - což administrátoři zajišťují prostřednictvím tzv. registrátorů (viz bod 3)
Základním pravidlem je, že jsou všechny názvy bez mezer a diakritiky. V posledních letech byly snahy o standardizaci použití názvů s diakritikou, ale moc se to (zatím) nechytlo a pro CZ není povoleno a zatím se s tím ani nepočítá.
Důrazně doporučuji všechny změny v DNS nechat na administrátorovi ! Chybné či špatně nastavené záznamy mohou znefunčnit web či jiné veřejné služby.
2) Jak se adresy čtou
Všichni znáte formáty www.nazev.cz nebo jmeno@nazev.cz Můžete se také setkat s delšími názvy, např. www.brno.nazev.cz nebo jmeno@brno.nazev.cz
Všechny adresy se čtou zprava a postupně upřesňují server, kde běží požadovaná služba. Plný název obsahuje na konci ještě tečku, která se však (až na vyjímky) neuvádí, protože značí celoplanetární kořen.
Když budete číst www.brno.nazev.cz zprava, tak cz je země, nazev jméno firmy/organizace, brno upřesňuje firmu (nejčastěji jde o lokaci), www je koncový server, který poskytuje službu.
Zavináč je oddělovač pro uživatele - např. franta@www.nazev.cz znamená, že se na www.nazev.cz přistupuje uživatelem "franta". Z hlediska bezpečnosti se moc nepoužívá, proto zavináč znáte zřejmě jen z e-mailů.
Mezinárodní koncovky: dříve bylo pět hlavních - com (commercial), org (organization), edu (educational), gov (government) a biz (business). Postupně přibyla koncovka eu a poté ještě spousta dalších - např. tv, info, travel, online, ...
3) Kdo je registrátor
Existují dva typy registrátorů - řekneme "národní" a "komerční".
Národní registrátor (v ČR je to CZ.NIC, www.nic.cz). Nemůžete přímo u něj registrovat doménu a také mu nic přímo neplatíte - to se děje prostřednictvím komerčních registrátorů. Takže až na vyjímky s CZ.NIC nepříjdete do styku. Vyjímky jsou tyto:
a) když doménu rušíte (neprodlužujete), pošle Vám CZ.NIC dopis s informací, že doména bude uvolněna k prodeji. Ač je už doména vyřazena (nefunkční), má CZ.NIC ještě cca 14-denní "karanténu", kdy ji neuvolní k dalšímu nákupu jiným subjektem a v této době máte možnost ztráty domény zvrátit.
b) když máte nějaký problém s kontakty - např. kontakt pro převod již neexistuje a nemáte možnost ho obnovit (viz bod 7); CZ.NIC pak umožní změny, o které zažádáte - nutná je úředně ověřená komunikace s prokázáním relevantnosti obsahu žádosti. Provádí však jen takové změny, abyste si zbytek mohli nastavit sami. Nemá smysl je žádat např. o změny IP adres v DNS, nedělají to nikdy...
c) řešení sporů např. mezi držitelem domény a třetí stranou (viz b)
Komerční registrátor (v ČR je jich cca 50) je ten, u kterého doménu registrujete a jemu za doménu platíte. Komerční registrátor tak fyzicky realizuje registrace domén a zápisy do DNS (viz bod 1). Nejznámnější jsou Active24, Czechie, InternetCZ, Wedos, Web4U. Pod jedním přihlášením k registrátorovi můžete mít libovolné množstí domén, dokonce nejen CZ, ale i mezinárodních (com, eu a pod).
Úkolem komerčního registrátora je udržovat správné DNS záznamy v registrech národních či mezinárodních registrátorů. Samotný registrátor tak neřeší nic víc, než registraci domény, přístup ke změnám na doméně a nastavení vazby mezi názvy a IP adresami. V dalším textu budeme pojmeme "registrátor" uvažovat jen komerčního registrátora.
4) Co je hosting a poskytovatel hostingu
Hosting je výraz pro službu (či balík služeb), které Vám někdo poskytuje. Tzv. webový hosting (webhosting) zahrnuje jak prostor pro webové stránky (prezerntace na internetu), tak mailový server a databázi.
Pokystovatel hostingu je pak ten, u koho máte hosting objednaný a komu ho platíte.
Každý poskytovatel hostingu má jiné nejen ceny, ale také rozsah - např. velikost místa pro web, velikost/počet databází, velikost/počet mailových schránek atd.
Hostingů můžete mít pořízeno libovolné množství - je obvyklé, že web máte i jednoho poskytovatele a mail u jiného. Stačí, když zákazníkovi stačí malý hosting, ale nevyhovuje mu s tím spojený mail - tak mail sjedná jinde (např. Office365).
5) Vazby mezi hostingem, doménou a registrátorem
Protože de-facto všichni registrátoři poskytují i hostingové služby, v mnoha uživatelích to vytváří zmatek, resp. vytváří dojem rovnítka mezi doménou a webem, což je zásadní chyba.
Abyste vazby mezi hostingy a doménou lépe pochopili, pokusím se to přiblížit na telefonech, které znáte všichni.
- Doménu si představte jako telefonní číslo, za které by se platil roční poplatek. Můžete s ním přecházet libovolně mezi operátory stejně, jako můžete domény převádět mezi registrátory.
- Samotné číslo (doména) však nic neznamená, dokud k němu nemáte sjednaný nějaký tarif (hosting)
V telefonech je číslo i tarif u jedné společnosti, ale když si představíte, že za číslo platíte ročně O2 cca 300Kč a volání platíte T-Mobilu, tak vazba bez doménou (číslem) a hostingem (voláním) je identická. V tomto příkladu by O2 bylo v pozici registrátora, tel.číslo v pozici domény a volací tarif v pozici hostingu. Jedno bez druhého nemá smysl...
Doménu bez zřízeného hostingu mít můžete, říká se tomu "zaparkovaná" doména. Dělá se to s doménami, které jsou podobné té Vaší a nechcete, aby ji koupila konkurence (např. mojefirma.cz a moje-firma.cz).
Hosting bez domény je také možný, ale nedává smysl - byly by to sjednané (a placené) služby, na které se nikdo nedostane.
6) Změna hostingu
Pokud potřebujete změnit hosting (ať už kvůli ceně, spolehlivosti, funkcím, atd.) je nejčastější postup tento:
a) Původní hosting A s IP 6.5.4.3 (název www.neco.cz) necháte zatím běžet
b) U registrátora na DNS nic zatím neměníte
c) Zřídíte nový hosting B s IP 3.4.5.6 (také název www.neco.cz)
d) Uživatelé přes prohlížeč zatím směřují na 6.5.4.3 a nový hosting je tak neviditelný / nedostupný / neznámý.
e) Až je nový hosting připraven ke spuštění, změníte u registrátora IP 6.5.4.3 na novou 3.4.5.6
f) vypovíte původní hosting A
Je zřejmé, že hosting má na registrátora vazbu jen po stránce definic v DNS, domény se změna nedotkne a ničemu nevadí, že je v jeden okamžik více hostingů schopných reagovat na www.neco.cz - podstatné je, jaké IP jsou nastaveny v DNS.
7) Změna registrátora
Pro změnu registrátora nebývá valný důvod. Prakticky je jen jediný: udělat si pořádek a všechny domény mít pod jedním registrátorem = pod jedním přihlášením. Když máte 5 domén a každou u jiného registrátora, je v tom binec.... Podružným důvodem je, že administrátorovi nevyhovuje způsob administrace domény (např. nepřehledná definice DNS).
!!! POZOR !!! Při změně registrátora počítejte se ztrátou všech DNS záznamů, které na doméně evidujete! Někteří registrátoři při převodu přepíší nejčastější záznamy (A-recordy www,ftp, MX-record), někteří ani to. Aby Vám po změně registrátora vše správně fungovalo, jsou zásadní body A a F z následujícího popisu postupu změny reistrátora.
Co je tedy při změně registrátora domény potřeba udělat?
a) zapsat/vytisknout si všechny záznamy, které na DNS máte evidované
b) založit si účet u nového registátora (zdarma)
c) u původního registrátora si vygenerovat tzv. authinfo
d) u nového registrátora kliknout na převod domény a zadat authinfo
e) potvrdit dva maily - od původního i nového registrátora příjde mail vyžadující schválení převodu
f) zkontrolovat a doplnit chybějící DNS záznamy u nového registrátora
Jakmile maily potvrdíte, bude doména převedena. Obvykle to trvá pár minut až hodin.
Potvrzovací maily chodí na adresu, která jsou uvedena na doméně jako kontakt držitele, někdy je/byla možnost si ho zvolit zda kontakt držitele či administrativní.
8) Nejčastější problémy v souvislosti s doménami
Nejčastější problém je v neexistujícím kontaktu, na který chodí potvrzení změn. Změny v centrálním registru musí vždy potvrdit vždy původní i nový kontakt.
Nejjednodušší (teoretickou) cestou je email znovu zprovoznit. Na jaký email potvrzení chodí, byste měli vidět u svého registrátora (při převodu u původního) - tam je možné rozkrýt ID kontaktu (něco jako A24CONTACT-xxxxxxxxxx).
Možné fatální problémy:
a) Pro rozkytí údajů kontaktu může být také nutné potvrzení mailem (na ten neexistující...) - pak jste v pasti, email nezjistíte. Vivat GDPR !
b) Potvrzovací email byl na freemailu (např. seznam.cz), z důvodu nepoužívání ho provozovatel zrušíl a jako uvolněný si ho založil někdo jiný, tj. k mailu se nedostanete.
Asi Vás napadlo prostě změnit email na kontaktu, nebo změnit kontakt držitele - ale to vše opět vyžaduje potvrzení původního i nového kontaktu zasláním mailu. Takže TCN (= tudy cesta nevede).
Jediná cesta, jak dát kontakty do pořádku, abyste mohli operace potvrzovat, je obrátit se písemně na CZ.NIC.
Můžete to zkusit přes registrátora, ale zřejmě Vás na CZ.NIC odkáže. Bude potřeba sestavit dopis (klasický, nikoli email) s žádostí o změnu emailu na kontaktu, resp.změnu již založeného ID kontaktu držitele, doložit vlastniství k doméně (výpisem faktur od registrátora, výpisem z obch.rejstříku - pokud je doména shodná s názvem firmy, atd.) a vše nechat úředně ověřit. Pokud jde o firemní doménu, pak nepoškodí úředně ověřit, že jste jednatelem firmy. Čím více relevantních podkladů doložíte, tím větší je šance na bezproblémovou změnu. Jak stoupají různá zabezpečení, mění se i informace, které CZ.NIC potřebuje zaslat úředně ověřené. Určitě Vám s tím pomůže buď registrátor, nebo přímo CZ.NIC. Administrátor toto za Vás udělat nemůže...může jen poradit.
Teprve až budou kontakty v pořádku, můžete pokračovat v převodu domény k jinému registrátorovi....
Ztracený přístup do administrace registrátora
Pokud jde jen o zapomenuté heslo, bývá cesta jednoduchá - kliknout na "zapomenuté heslo" a pokračovat v pokynech, které přijdou mailem.
Pokud Vám žádný email pro reset hesla nepříjde, máte problém: bude potřeba se spojit s registrátorem a domluvit se na postupu. Telefonicky ani emailem Vám nikdo neřejne nic konkrétního, natož aby Vám změnili email pro změnu hesla. Postup bude analogický s postupem CZ.NIC - mělo by stačit doložit úředně ověřené faktury, co Vám registrátor posílá; doložit, že je posílá Vám - třeba tím, že jste vlastníkem bank.účtu, ze kterého je hrazeno. Každý z registrátorů bude mít jiný postup, kterému bude nutné se podřídit. Určitě Vám ho jejich infolinka sdělí; věrte, že nejste ani první, ani poslední, komu se to stalo.
Ač se může zdát, že se Vám to stát nemůže, je to jednodušší, než si myslíte. Může jít o (aktivním nepoužíváním) zrušený freemailový účet použitý pro přihlášení, zažil jsem i zrušenou domému po fůzi dvou společností, ale postarat se může i zhrzený zaměstnanec, který změní přihlášení buď na svůj mail, nebo na nějaký nesmysl...
9) Proč je to tak složité ?
Když pochopíte roli registrátorů, roli poskytovatelů hostingu a vazby mezi tím, zas tak složité to není.
Celé je to postavené tak, aby vše bylo řešitelné rychle a bez účasti lidské ruky na straně registrátorů či poskytovatelů hostingů. Pokud máte funkční všechny kontakty a přístupy, je vše rychlé a relativně jednoduché.
Složitosti nastávají až v momentě, kdy nemáte funkční potřebný kontakt, nebo přístup do administrace. Pak to musí řešit lidé... a není možné, aby "na telefonát" prováděli upravy, které mohou vést ke zcizení držitele domény. Když řešíte svůj problém, pak by to bylo určitě příjemné... Ale asi byste nechtěli, aby byl postup tak jednoduchý, aby Vám mohl doménu zcizit kdokoli jen proto, že zfalšuje odchozí adresu emailu, nebo někoho po telefonu "ukecá".... Takže požadované úředně ověřené a dostatečně prokázané nároky ze změně jsou určitě na místě.
Copyright © Martin Pokorný 2016 - All Rights Reserved