Článek se seznamu: [ Obecné návody ] |
Tisk ze vzdálené plochy serveru
Tisknout ze vzdálené plochy serveru je možné dvěma způsoby:
- Přímo po síti na danou síťovou tiskárnu
- Přes tzv. promapovanou tiskárnu
V 99% případů by mělo tisknout přímo na síťovou tiskárnu. Je to pro uživatele přehlednější, pro server "příjemnější" (viz dále). Promapování tiskáren by mělo být jen nouzové.
Nyní se podíváme se na oba způsoby.
Tisk po síti přímo na tiskárnu
Jde o preferovaný způsob tisku. V lokální síti má jedinou podmínku - aby tiskárna byla sítová a podporovala tisk na TCP (metoda LPR není vhodná).
V sítích, kde je tiskárna jinde než server, jsou potřeba splnit ještě dvě podmínky:
- Je potřeba mít router, který umí přesměrovat příchozí požadavek na port 9100 na vnitřní tiskárnu - a to pouze z IP adresy serveru, aby nebylo nutno otevírat daný port celému internetu. Většina levnějších routerů umí "přehozy" (tzv. NAT), ale neumí to omezit jen na jednu IP = otevře port celému internetu, což není bezepečnostně správně. Pokud máte více tiskáren, musí router umět i port změnit - např. příchozí 9101 přehodí na jednu tiskránu a port 9100, příchozí na 9102 přehodí na jinou tiskránu a port 9100, což levnější routery neumí (umí ho přesměrovat, ale nikoli současně zaměnit). Do některých routerů Linksys a Asus lze nahrát firmware DD-WRT, který požadovanou funkčnost bezpečně zvládne. Druhou variantou je Mikrotik, pro jehož konfiguraci je však potřeba mít hlubší síťové znalosti a ideálně zkušenosti s linuxovými firewally.
- Pevnou (neměnnou) Vaši veřejnou IP adresu. Na tuto adresu tiskne server (a router to pak směruje na jednotlivé tiskárny, viz předchozí odstavec). Pokud nemáte adresu pevnou, neměla by se alespoň často měnit. Po její změně je totiž nutno přenastavit tiskárny na serveru na novou IP. Když se IP změní 1-2x za rok, tak to žádné drama není, ale změna každé 2-3 měsíce by to už problém byl. Někteří poskytovatelé internetu dávají zdarma pevné IP, někteří jen "téměř pevné" (změna max. 1x ročně), někteří je dávají za úplatu (např. poskytovatelé ADSL obvykle za 100 až 200Kč/měs). Alternativou pevné IP je vyšší funkčnost routeru = schopnost navázat VPN spojení a směrovat pak tisky přes VPN spoj, nebo alespoň udržovat přes nějaké dyn-dns.org Vaši aktuální IP adresu v obecném názvu.
Ačkoli to vypadá velmi složitě, je to pro IT-specialistu rutinní. Jen na něm také musíte nechat výběr tiskáren a routeru. Pokud pořídíte zařízení bez konzultace s ním jen proto, že to bylo "výhodné", můžete ho tak postavit do situace, kdy nezbude než hledat náhradní řešení. A náhradní není optimální, obvykle s sebou nese "ústupky" na jiné straně, případně i provozní komplikace (musí být zapnuté toto, aby fungovalo tamto...)
Velkou výhodou tisku na síťové tiskárny je možnost používat pro vzdálenou plochu jen malé terminály (většinou bez možnosti připojit tiskárnu), nebo jakékoli zařízení (starší PC) s Linuxem. Nemusíte řešit ovladače, takové PC či terminál Vám bude jen přenášet klávesnici, myš a obraz. Vše ostatní je na serveru. Poměrně značně tak můžete ušetřit na licencích Windows i na hardwarové obnově jinak nevýkonných PC.
Tisk na "promapované" tiskárny
Jde o nejjednodušší (za cenu menší optimálnosti) způsob tisku ze vzdálené plochy.
Funguje to tak, že program na připojení ke vzdálené ploše vezme tiskárny nadefinované ve Vašem PC a zobrazí Vám je na vzdálené ploše.
Aby to však fungovalo, musí být splněna jedna podmína: Na obou stranách (Vaše PC i server) musí být nainstalován identický ovladač. Lépe řečeno - ovladač se stejnou identifikací. Je proto potřeba instalovat na obě strany ovladače vzniklé ve stejné době - ideálně z instalačního CD, nebo oba stáhnout současně z internetu. Nejčastější příčinou nesouladu ovladačů bývá, že je na PC nainstalován ovladač z CD a na server stažený výrazně později z internetu. Z PC můžete tisknout, ale tiskárna se nepromapuje, protože server nenajde STEJNÝ ovladač.
Hlavním instalačním problémem bývá nedostupnost stejných ovladačů pro levnější tiskárny. Např. v PC máte ovladač pro WinXP a bez problémů funguje. Na serveru máte Win2008 a z něj by to tisklo také. Vzájemně se však nepropojí. Nezáleží přitom, zda máte 32 nebo 64 bitový systém, s tím si Windows poradí. Klíčové je najít dvojici ovladačů, které se systému hlásí stejnou identifikací.
Některé USB tiskárny, ač se promapují, Vám ze vzdálené plochy tisknout nebudou. Výrobce cíleně v ovladačích potlačuje jakékoli síťové funkce ve snaze prodat dražší síťové varianty. Na serveru Vám vše bude tvářit vytištěné, ale z tiskárny nevyleze ani písmenko, v lepším případě prázdný papír. K některým tiskárnám také někteří výrobci záměrně nedělají ovladače pro serverové operační systémy. Prostě - to, že Vám to lokálně tiskne ještě není argument pro to, že to musí tisknout i ze vzdálené plochy. Do auta na benzín taky můžete natankovat naftu a není chybou ani auta ani benzínky, že Vám to nepojede. Stejně tak nesíťová (USB) tiskárna není primárně určena k práci v síti a není chybou ani výrobce ani IT-specialisty, pokud se nepodaří "síťovost" rozchodit.
Pokud se Vám vše podařilo a tiskárna vzdáleně tiskne, můžete i tak s promapovávanými zařízeními narazit na čtyři provozní problémy:
- Vytěžování serveru při přihlašovacím procesu
Server si musí se stanicí "vyjednat" zařízení, která se mají promapovat, aktivovat jim ovladače a ověřit, zda jsou k tomu práva. Vytížení serveru vylítne na 40% a čím více těch zařízení je, tím déle na této hranici setrvává. Když se takto začnou současně přihlašovat 2-3 uživatelé, jede server na 100% a přihlašování se tak ještě více prodlužuje. U promapování 2-3 tiskáren a 2-3 disků je to vyřízeno za cca 1-2s a pravděpodobnost souběhu s jinou procesorově náročnou operací je tak mizivá (nikoli však vyloučená). Když ale budete mít 10 tiskáren a 10 disků (např. namapované síťové jednotky), může to být i 5-10s, což už může být pro další uživatele znatelné zbrždění práce. - Mrtvé relace (po přihlášení vidíte modrou nebo černou plochu bez ikon)
Pokud se neodhlásíte, ale jen zavřete (vykřížkujete) okno vzdálené plochy, snaží se Windows při příštím přihlášení propojit tiskárny promapované předchozí relací s relací novou. To je sice důležitá funkčnost (např. udržení vybrané tiskárny v otevřeném programu), ale občas to selže a server hledá, hledá, hledá,.... a Vy máte před sebou jen plochu bez ikon (někdy i bez barvy pozadí). Z totoho stavu je, krom restartu serveru, jen jediná cesta - zavolat administrátorovi, aby Vám předchozí relaci "sestřelil" (bude potřebovat jen Vaše přihlašovací jméno, aby Vás v seznamu našel). Nejčastěji k tomu dochází, pokud se k jednomu účtu na serveru přihlašujete z více zařízení (PC, notebook). Na každém jsou jiné tiskárny/disky a napárování tak nebývá úspěšné. Z 90% se s tím server vyrovná, ale občas to nezvládne a zamrzne v hledání. Prevence = odhlašovat se (tlačítko "start" a odhlásit). Volba "odpojit" je stejná jako zabření (vykřížkování) okna vzdálené plochy. - Zamrznuté tisky
Koncepce tiskového serveru je ve Windows hodně stará a podle všeho ji Microsoft nijak zásadně nemění. Obsahuje však dlouhodobě nedoladěnost u krizových stavů, kdy tzv. spooler (služba starající-se o tisk i mapování tiskáren) vytuhne - buď zcela, nebo částečně. Vždy však vytuhlý spooler způsobí problém při přihlašování nových uživatelů - jakmile se totiž uživatel přihlásí a začnou se promapovávat tiskárny, narazí se na nereagující spooler a na tom to zůstane viset. Systém se pak chová stejně, jako v předchozím bodu - tj. modrá nebo černá plocha bez ikon a jakékoli reakce, jen řešení je jiné = restart služby spooler. Vždy jsou na vině promapovávané tiskárny, jen důvodů je více:- V průběhu tisku přestane tiskárna odpovídat. Buď uživatel zavře okno, nebo spadne internet atp. U tisku přímo na tiskárnu se s tím spooler vyrovná, u promapované vytuhne v momentě, kdy se daný uživatel pokusí o nové přihlášení. Do té doby se i ostatní mohou přihlašovat bez problémů.
- Vyskočí neviditelné okno ovladače tiskárny a čeká na reakci uživatele.
Neviditelné proto, že spooler běží pod účtem "SYSTEM", takže okno
vyskočí uživateli "SYSTEM". Tiskne však uživatel např. "franta" a ten okno jiného uživatele logicky neuvidí. Systém tak čeká na reakci, kterou nikdo nemá šanci provést.. Z 99% tyto chyby a problémy způsobují tiskárny,
které jsou určeny jen pro lokální (nesíťové) použití a ovladač má
tendenci komunikovat s uživatelem (podobně, jako Vám inkoustová
tiskárna hlásí nedostatek inkoustu). Někdy je to chybou správce (místo
pouhé volby ovladače spustil plnou instalaci s níž se tento komunikační
balast natáhl), jindy je v tom správce nevinně, protože je tento balast
nedílnou součástí ovladače tiskárny. V každém případě taková tiskárna na serveru nemá co dělat (= špatný výběr tiskárny). Je tiskárně individuální, zda zablokuje celý spooler, nebo jen tisk na jednu tiskárnu.
- Ačkoli je na serveru bývá povolena jen jedna relace jednoho uživatele (při druhém přihlášení stejným jménem je ten první sestřelen), Windows občas vytvoří druhou relaci. Na serveru jsou pak dva uživatelé téhož jména - jeden aktivní a druhý neaktivní. Většinou za tím stojí opět promapovávání disků a tiskáren, které se nezdařilo, tak Windows spustí novou relaci. Pravděpodobnost problémů popsaných v předchozím bodu pak geometricky stoupá. Ve Windows 2008 je výskyt duplicitních relací častější než ve Windows 2003. Podle zkušeností to na jednom serveru vzniká jen u 1-2 stejných uživatelů, což opět dokládá vazbu vzniku kolizních stavů na chování konkrétních lidí.
Vyvarujte se
Vyvarujte se nastaveného automatického hledání tiskáren v síti. Nejhorší je, když máte v síti např. 5 PC, na každém 2 tiskárny a všichni se přihlašují ke vzdálené ploše. Windows v síti automaticky najde v lepším případě jen 10 tiskáren a 5 uživatelů tak promapovává dohromady 50 tiskáren ! Když k tomu přidáte na každém PC namapovaná 3-4 síťová písmena a promapovávání tak cca 6 disků (včetně CD), je na problémy zaděláno už z principu od samého začátku.
Správný scénář
Kancelářské (pevné) počítače by měly mít vypnuté promapovávání tiskáren a na promapování disků mít zvolené jen ty, které jsou skutečně potřeba. Tiskárny síťové a tisknout na ně ze serveru přímo, bez PC coby prostředníka. Pokud tiskárna není síťová (starší modely), existují tzv. "print-servery" - malé krabičky, které z nesíťové tiskárny udělají síťovou. I zde pozor - volbu printserveru nechete na IT-specialistovi. Většina printserverů používá jen protokol LPR, což je nevyhovující. Musí podporovat TCP.
Pokud není nutné nechat rozdělanou práci, tak se ze vzdálené plochy odhlašujte a snažte se vyvarovat četnému "přehlašování" - tj. na jednom PC bez odhlášení jen zavřít okno a na druhém PC se přihlásit znovu.
Nejde o to vždy se odhlašovat, nemít žádné promapované tiskárny a pod., ale těchto možností využívat v rozumné míře. Konec konců nechat v kanceláři rozdělanou práci a dodělat ji doma z notebooku je jedna z hlavních výhod vzdálené plochy.
Čím více ústupků od "správného scénáře" uděláte, tím více kolizních situací a problémů můžete mít.
Je to jako s motorem v autě. Nárazově ho můžete vytočit do červného pole, ale zkuste jedit stabilně na dvojku stovkou a uvidíte, co motor udělá. To, že něco lze totiž ještě nemená, že je to tak úplně správně.
Copyright © Martin Pokorný 2016 - All Rights Reserved