Článek se seznamu: [ Obecné návody ] |
Domény, registrátoři, hostingy - část 2
Tento článek je pokračováním článku s vysvětelním pojmů kolem domén. Tentokráte se na problematiku podíváme z praktičtější stránky - jaký mají jednotlivé "pojmy" reálný dopad, co je nutné (a komu) platit.Nejčastější modely jsou tyto:
- Hlavní web a mail na jednom hostingu
obvykle od počátku u stejné firmy, která dělá registrátora. - Hlavní web a mail na jednom hostingu, druhý web na jiném hostingu
obvykle jde o e-shop, nebo něco podobného, kde výrobce požaduje jejich hosting - Modifikace obou předchzích je, když je mail na jiném hostingu.
obvykle k tomu vede nedostatečná kapacita mailové schránky, a/nebo potřeba trochu vyšších funkcí
- Registrátorovi platíte ročně za doménu - obvykle 200-500 dle
koncovky domény (cz, eu, com,...)
- Poskytovateli hostingu (což může být i firma shodná s registrátorem) platíte za služby, které na doméně "běží"
- Pokud máte více hostingů, ať už z jakéhokoli důvodu, pak platíte všem poskytovatelům.
Hosting obvykle zahrnuje dohromady a neoddělitelně web, databázi a mail. Nemusíte používat vše, ale oddělit to nejde - podobně, jako u telefonů neoddělíte např. MMS a volání do zahraničí, přestože to nevyužijete. Nemusí se Vám to líbit, ale nic s tím neuděláte. Vyjímku tvoří speciální mailové hostingy a jsou určeny pro zákazníky s vyššími nároky na mail, než poskytuje běžný hosting. Abych byl přesný, hostingem mohou být i různé další služby - vzdálená plocha, Microsoft SQL,... prostě všechno možné, co fyzicky neběží u Vás, ale u někoho jiného. To je však úplně jiná kapitola...
Jaké a kolik hostingů potřebujete = platíte, to je individuální a závisí na potřebách/představách zákazníka. Stejně jako u zmíněných tel.čísel nejde říct, jaký tarif kdo potřebuje a jaké služby navíc chce mí zapnuté (např. službu s lepší cenou pro volání na Slovensko), nejde říct, ani jaký hosting potřebujete, ani u které firmy je to nejlepší.
Pro vizuální představu vazeb je zde jednoduchý nákres. Zobrazuje model, kdy je u firmy registrátora současně sjednán i hosting pro hlavní web, u druhé firmy je sjednán druhý hosting pro e-shop (vynucené provozovatelem). Mail není ani na jednom z hostingů, ale je sjednán u třetí firmy. Tečkovaným ohraničením je naznačeno, že "Poskytovatel hostingu 1" může být stejná firma, jako je registrátor, ale horizontální tečkování naznačuje, že správa DNS a hostingové služby jsou dvě rozdílné věci.
U registrátora domény nemusíte mít sjednán žádný hosting !
Často se totiž stává, že na počátku je u registrátora sjednán základní hosting (bývá někde kolem 1200Kč/rok), časem přestane z nějakého důvodu dostačovat = zřídí se jinde nový hosting a na vypovězení starého se zapomene. A protože jde o stejnou firmu, která fakturuje i doménu, velmi často ve stejném termínu, či dokonce na jedné faktuře, automaticky zůstanete platít něco, co už nevyužíváte.
Abyste se vyhnuli placení už nepoužívaného, je potřeba, aby jen jedna osoba/firma má na starost Vaše DNS záznamy - a tím přehled o používaných hostingových službách. Je nutná oboustranná komunikace i při plánování změn. Vyřadit z toho admina a pak jen oznámit "potřebujeme nastavit do DNS to a to" je nedostečné => je změna trvalá nebo dočasná (do kdy) ? Jde o rozšíření webových služeb, nebo změna poskytovatele hostingu...? Když si první polovinu věcí uděláte sami, admin provede požadovaný DNS úkon a nebude pátrat po důvodech. Pak si i ukončení /vypovězení musíte pohlídat sami.
Když si s adminem promluvíte o důvodech změny DNS, upozorní Vás (v případě potřeby) co vypovědět a kdy, protože to už nebudete potřebovat. A věrte, že to každý admin udělá 1000x raději a zdarma, než za několik měsíců řešit, co kde je a proč - pokud tedy bude vůbec ochotný za někoho jiného pátrat a riskovat, že z nedostatku informací doporučí zrušit něco "na pozadí" používaného. V DNS totiž nemusí být zapsano vše - stačí, když nějaká aplikace používá přímé IP adresy pro napojení na databázovou část hostingu. Pokud o tom admin neví, odnikud to nevyčte.
Copyright © Martin Pokorný 2016 - All Rights Reserved