OCHRANA DAT
Firmy dělím na ty, které o data již přišly, a na ty, které to teprve čeká. Říká se sice, že kdo hledá najde, ale o ztracených datech to, bohužel, většinou neplatí…
Záchrana, neboli obnova dat, je komplikovaná, nákladná a mnohdy nemožná. Vše záleží na okolnostech, které potřebu obnovy dat vyvolají. Nemocím je lépe předcházet, než je léčit a v oblasti dat platí prevence trojnásob.
Ochrana dat je komplexní a specializovaná
problematika, v níž se odrážejí vnitropodnikové procesy. Prosté
zálohování dat je pouze jedním a nejzákladnějším kamínkem v celé
mozaice opatření.
Naše dlouholeté zkušenosti ochrany dat a zabezpečení nepřerušenosti provozu i při dílčích hardwarových selháních nám umožňují připravit každému zákazníkovi individuální řešení odpovídající jeho potřebám bez zbytečných investic do předimenzovaných řešení. Žádný z našich zákazníků, dbajících našich doporučení, nepřišel o žádná data, přičemž nebylo nutno zajišťovat obnovu dat z poškozeného disku v nákladné specializované laboratoři.
Jak nepřijít o data?
Základem je dobře navržená a zkonfigurovaná síťová infrastruktura a uživatelé proškolení ke správnému síťovému chování. Dále pak správně navržený systém zálohování a archivace s minimem vstupu lidského faktoru. V neposlední řadě pak trvalý servisní dohled nad servery a tím možnost včasné diagnostiky potenciálních problémů.
Jaké jsou rozdíly v zálohování a v archivaci?
Pro mnoho lidí jsou pojmy archivace a zálohování totožné. Není však tomu tak. Zálohování je totiž součást životního cyklu dat, který začíná jejich pořízením a končí jejich řízeným odstraněním. Zálohováním vzniká kopie dat, kterou lze kdykoli použít. Oproti tomu archivace spočívá v odložení zálohy stranou. Příkladem budiž obyčejný doklad, např. faktura. Abyste ji neztratili, okopírujete si ji a každou z kopií uložíte do jiného šanonu (= zálohování, vznikla kopie). Po nějaké době, např. po účetní závěrce, vezmete šanon s originály dokladů a odnesete je jinam, do archivu (= archivace, nevznikla kopie).
Jak správně zálohovat?
Na tuto otázku neexistuje univerzální odpověď či návod. Přestože jde především o ochranu dat jejich kopiemi na jiná média, záleží především na Vašem provozu, co a jak zálohovat potřebujete, kde u Vás leží hranice mezi akceptovatelným a neakceptovatelným rizikem. Na zálohování je potřeba nahlížet komplexně a zejména s ohledem na ztráty spojené s výpadem v délce nutné k obnovení provozu.
Zálohování je pojistka!
Zálohování je nejvhodnější vnímat jako havarijní pojistku. Stejně jako automobil nejezdí na pojistky, tak server nejede na zálohování. A dokud není problém, vnímá každý pojistku jako vyhozené peníze.
Představte si, že Vám odešel server. Jak dlouhou odstávku snesete?
Žádnou? 15 minut? 4 hodiny? Jeden den? Týden?
Právě podle toho, jaké provozní ztráty a kdy Vám začnou nabíhat ztráty,
je třeba dimenzovat zálohování: od záložních zdrojů s potřebnou
kapacitou až po např. celé redundantní servery.
Copyright © Martin Pokorný 2016 - All Rights Reserved